La manca de professionals qualificats, l’excessiva càrrega burocràtica, la poca inversió en infraestructures  i l’augment de preus en les matèries primeres, destaquen entre les principals inquietuds de la Unió Intersectorial Empresarial del Ripollès.

  • Barcelona, 20 de maig de 2021

La Unió intersectorial Empresarial del Ripollès (UIER) ha protagonitzat aquest dimecres una nova sessió del IV Congrés de Pimes de Catalunya organitzat per Fepime Catalunya amb l’objectiu d’analitzar l’estat actual de la Pime catalana i elaborar un memorial de propostes de millora que es lliurarà a les administracions.

El president de la UIER, Eudald Castells, ha defensat les pimes com a gran motor de la indústria i l’economia catalana i ha reclamat la participació privada en els projectes públics. “Des del sector privat volem fer coses però estem limitats. Reclamem una col·laboració públicoprivada real i efectiva per donar resposta a les necessitats i mancances de les pimes”.

 En aquest sentit, Josep Pascal i Calabuig, secretari general de la UIER, ha exposat els diferents projectes que té en marxa l’entitat en matèria de digitalització, amb la creació d’un market place per al comerç comarcal; l’arribada de fibra òptica als polígons mitjançant els APEUS;  les propostes per retenir i recuperar talent a la comarca i les noves línies formatives per a l’escola d’oficis. “Els Jocs Olímpics d’hivern serien una oportunitat per al Ripollès i la Cerdanya per millorar infraestructures com la línia R3. Andorra voldria aprofitar per fer connectar amb França i Barcelona i seria un motiu de pes per atraure més inversió”, ha afirmat Pascal.

Pel que fa al comerç, Marc Costa, administrador de l’empresa Ski&Mountain, ha explicat que existeixen problemes d’abastiment de mercaderies i que la principal amenaça del sector són les grans multinacionals. “Se’ls donen totes les facilitats per instal·lar noves plataformes logístiques i obtenen un sòl més econòmic. El petit comerç no pot competir amb aquests grans operadors”. A més, ha lamentat que el poc talent que poden captar, quan hi ha una oportunitat de treballar al sector públic marxen perquè les condicions són millors.

Laura Moreno, administradora d’Assegurances Moreno, també ha exposat la manca de professionals, ja que els treballadors autònoms no poden assumir més feina. “Si volem que vingui més gent a viure a la comarca necessitem que les administracions públiques facilitin que els propietaris puguin rehabilitar els pisos. No tenim habitatge i el centre s’està quedant buit perquè els propietaris no tenen diners per invertir i rehabilitat els pisos”.

En l’àmbit de la construcció, Anna Masllorens, secretària del Gremi de Constructors, s’ha sumat a la reivindicació de personal qualificat. “Hauríem de recuperar la figura de l’aprenent i que els nois de 16 anys poguessin accedir a programes que els formessin en el sector. No tenim relleu generacional per molts empresaris que es jubilaran els pròxims anys”, ha alertat.

Un missatge que ha subscrit José Navío,  propietari de Fusteria Navio, “d’aquí 5 anys el 50% dels operaris estaran jubilats. Tenim molta feina, però cada vegada som menys. I això hi hem de sumar la preocupant pujada de preus de matèries primeres i que els magatzems no tenen existències. Hem d’accelerar l’escola d’oficis perquè si no farem tard”.

En la mateixa línia, Benjamí Monforte, administrador de Comercial Pirine, ha lamentat que en el sector dels instal·ladors no existeix una Formació Professional ben reglada que es pugui compaginar amb accés a la feina. “Les empreses han de formar al personal i després el talent acaba marxant i l’esforç que s’ha fet no ha servit per res”. Monforte també ha posat damunt la taula l’excessiva burocràcia que exigeix l’administració. “Cada vegada ens demanen més tràmits i papers. Les pimes tenen una estructura mínima i no disposen de personal que es pugui dedicar exclusivament a la burocràcia. Caldria suavitzar aquesta pressió perquè és una pèrdua de temps que no podem rendibilitzar”.

Per últim, en representació del sector del transport, Joan Capdevila, ha exposat que s’acosten temps molt durs per al sector perquè no hi ha mà d’obra qualificada per portar camions. “Ens arriba gent amb poca experiència, que s’han gastat molts diners per arribar al nostre ofici i que han passat proves que no s’equiparen en res amb una formació reglada”. Capdevila també ha lamentat les diferents regulacions del sector en funció del territori, l’increment del preu del combustible i el desprestigi d’un sector que ha demostrat ser estratègic.