Les empreses i el repte del Big Data: només usen l’1% de les dades

Els experts reunits en la jornada organitzada per Bankinter i Economia Digital a la seu de Fepime aposten per les noves tecnologies per anticipar-se al client.

Els experts reunits en la jornada organitzada per Bankinter i Economia Digital aposten per les noves tecnologies per anticipar-se al client. Les grans empreses tenen els seus plans a mitjà i llarg termini. Utilitzen totes les eines disponibles. Però canviarien les seves estratègies a curt termini si descobreixen noves possibilitats? Són les petites i les mitges empreses les que poden aprofitar millor tota la potencialitat del big data.

“El que he vist és que les mitjanes empreses són les realment innovadores a Espanya”, assegura Gustavo Ramírez, director del Master de Business Intelligence per EAE Business School, que ofereix una realitat: “L’oportunitat és enorme, perquè només s’utilitza el 1% de les dades”.

Ramírez ha participat aquest dimarts en una jornada sobre el repte del big data, Estratègies d’èxit en la transformació digital i ús de big data en les pimes, organitzada per Economia Digital, al costat de Bankinter, i a la seu de Fepime. Al costat d’aquest expert en la gestió de dades, han intervingut també la presidenta de Fepime Catalunya, Helena de Felipe; Eduard Gallart, director territorial de Bankinter a Barcelona; Nicolás Moya, director de negocis digitals de Bankinter i Vicente dels Rius, director dels programes de transformació digital de la EOI.

La idea central és que les empreses han de “anticipar-se” als clients, i buscar tota la potencialitat del big data, que ofereix, si s’utilitza amb criteri, dades per poder segmentar les diferents preferències, i adaptar millor tots els productes i serveis. Nicolás Moya s’ha centrat en la necessitat que les empreses “s’adaptin als clients”, perquè la transformació digital el que ha provocat és un incentiu que s’ha convertit en demanda. És a dir, els ciutadans-clients “demanen instanteneidad”, han transformat els seus hàbits i reclamen col·laborar en la pròpia definició dels productes.

Vicente dels Rius ha incidit en una empresa com Netflix, una pime, que comercialitzava pel·lícules en format video amb una característica: “va saber manejar totes les dades que els proporcionaven els seus clients i d’aquí es va transformar en el que és avui, sempre pendent d’hàbits i d’usos dels usuaris”, segons Dels Rius. El canvi, segons Moya, és que s’ha passat “del mercat de l’oferta, al mercat del client”, i, per tant, el món empresarial ha de dirigir-se cap a aquestes noves demandes.

Les eines disponibles, els logaritmes que permeten la segmentació de clients, “existeixen des de fa vint anys”, com ha explicat Gustavo Ramírez, però és ara quan, gràcies a un major volum de dades, es poden utilitzar amb major eficàcia. Dels Rius entén que les petites i mitges empreses no tenen per què llançar-se a la utilització massiva de les noves tecnologies, però sí tenir-les en compte, buscar una primera aproximació. I serveix per a tots els sectors, des del món de les finances, com ha ressaltat Moya, en el cas de Bankinter, fins a una petita sabateria. L’ús de les dades dels clients permet, posteriorment, dirigir millors ofertes, productes i serveis dirigits especialment a diferents usuaris.

Moya ha recalcat com ara els ciutadans s’han acostumat, i així ho demanen, “diferents tipus de llet, variacions en funció dels seus gustos i de les seves necessitats, amb o sense lactosa, amb aquest sabor o aquest altre”, i això, al seu judici, serà una tònica que no tindrà marxa enrere.

Dels Rius ha exemplificat tot aquest entorn empresarial que ja és una realitat amb la pel·lícula Moneyball, (2011), amb Brad Pitt, sobre el món del beisbol. Basada en la història real de Billy Beane, gerent de l’equip Atlètics de Oakland, es tracta de l’aplicació del big data en l’esport, analitzant cada dada amb l’objectiu de competir per sobre d’equips plagats d’estels. Això el poden fer les petites i mitjanes empreses, com han acreditat els experts reunits aquest dilluns, amb un missatge final: no s’ha de tenir por a les noves tecnologies.

Autor: Manuel Manchón
Font: Economia Digital

12 de juny de 2017|
X

Send this to friend